avance impact.png

Impact maken!

Wat is impact?

Impact is de verandering die aan jouw bedrijf toegeschreven kan worden. Zowel positief als negatief, gepland of ongepland. Als ondernemer wil je met je bedrijfsactiviteiten een bijdrage leveren aan een maatschappelijk probleem: een maatschappelijke meerwaarde creëren. De activiteiten van een bedrijf leiden tot outputs, dat wil zeggen de directe resultaten van de activiteiten. Wanneer er voor de juiste activiteiten is gekozen, leiden deze outputs tot positieve effecten voor individuen, en zelfs tot mogelijke effecten voor de maatschappij als geheel. Onder het bedrijfsmodel van een onderneming ligt dus een theory of change: een model dat de verandering beschrijft die het bedrijf nastreeft, en hoe deze verandering wordt gerealiseerd. Dit model bevat dus de oorzakelijke verbanden tussen activiteiten, outputs en effecten.

 

Grip op je impact

Als ondernemer wil je grip krijgen op de impact van je arbeidsparticipatie banen of trajecten. Voor het meten van ontwikkelingen bij werknemers zijn al tools beschikbaar. Voor een beeld over de totale impact van de onderneming zijn bredere indicatoren nodig. Tot nu toe ontwikkelen ondernemers deze indicatoren vaak zelf. Zo wordt het wiel steeds opnieuw uitgevonden en blijft het lastig om een goed beeld te krijgen van de belangrijkste effecten van arbeidsparticipatie. Hier kijken we naar het hele plaatje: hoe meet je impact voor alle stakeholders (werknemers, bedrijf, gemeente, collega’s)? We geven een overzicht de belangrijkste impact indicatoren voor ondernemingen met een focus op arbeidsparticipatie. Deze indicatoren kunnen helpen bij het meten van je impact. De indicatoren zijn gebaseerd op ons eigen onderzoek bij sociale ondernemers en bestaande en gevalideerde tools.

 

Drie goede redenen om je impact te meten

1.Als ondernemer geeft het inzicht in wat je hebt bereikt en op welk gebied je kunt verbeteren. De impactmeting wordt daarmee een managementtool die je in staat stelt te sturen op impact maximalisatie.

2.Daarnaast is het meten van impact van groot belang om claims van maatschappelijke waardecreatie hard te kunnen maken. Goede impactdata helpt je te overtuigen, je merk te versterken en je te onderscheiden van concurrenten. 

3.Tenslotte draagt impactmeting bij aan de motivatie van werknemers wanneer zij zien dat er echt sprake is van maatschappelijke waardecreatie. Trotse medewerkers zijn je beste ambassadeurs.


Hoe meet je je impact?

Impact meten is niet eenvoudig en vraagt een serieuze inspanning. Maar je hoeft niet meteen een integrale aanpak te kiezen, een meerjarenplan van steeds een klein stapje is vaak heel effectief. Begin met je primaire impact en ga van daaruit je meetsysteem langzaam uitbouwen.

Social Enterprise NL biedt een Impact Clinic. Na de clinic weet je precies wat impact is, en hoe je het meten kan opbouwen in een handzaam stappenplan. In de publicatie ‘Impact First’ lees je de methode en de ervaringen van Taxi Electric, Bakkerscafé Brood op de Plank, SnappCar en Tony’s Chocolonely.

Daarnaast hebben we in samenwerking met Avance en Anton Jurgens Fonds de publicatie 'Wat Werkt?' 

p. 1 Grip op je impact

p. 2 Wat is impact?

p. 3 Arbeidsparticipatie

p. 4 Impact bij arbeidsparticipatie

p. 5 Theory of Change

p. 6 Indicatoren

p. 11 Het meten van indicatoren

p. 12 Bronnen

ontwikkeld over de belangrijkste impact indicatoren voor ondernemingen met een focus op arbeidsparticipatie. Deze indicatoren kunnen helpen bij het meten van je impact. De impact indicatoren zijn gebaseerd op onderzoek bij sociale ondernemers en bestaande tools.