ONDERNEMEN MET IMPACT: Maak het verschil

schoonmaakster.jpgBreedweer focust zich op het creëren van een positieve bijdrage aan de samenleving. De directeur hoopt dat andere bedrijven volgen. Vanuit zijn kantoor met glazen gevel kijkt Jack Stuifbergen uit over de weilanden richting Uitgeest. Een molen, de kerk en het frisgroenegras; de weidse blik naar buiten
symboliseert de manier waarop Jack zijn bedrijf Breedweer runt. ‘Wij verkopen impact. De facilitaire diensten die wij leveren zijn het middel daartoe.’
Breedweer is al tientallen jaren een klinkende naam in de schoonmaakbranche. De ouders van Jack startten het bedrijf, later kreeg hij er de leiding. In 2009 werd het steeds lastiger om aan goed personeel te komen. ‘Op een dag zag ik een advertentie van het UWV. '30.000 Wajongers zoeken een baan', stond er. Nou, ik had er negen nodig. Dat moest dus wel goed komen. Uiteindelijk heb ik via het UWV twee mensen aangenomen. We hebben ze geschoold en begeleid naar een baan. Eén van hen vertelde mij dat ze zo ontzettend blij was. Thuis werd haar gezegd dat ze het niet zou kunnen, ze was dus enorm trots toen ze wel een diploma en een echte baan had. Dat maakte zo’n indruk op me. Op dat moment werd ik me bewust van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die je hebt als werkgever. ‘

Impact 

Jack besloot het roer om te gooien en er alles aan te doen om een sociale onderneming te creëren die een zo breed mogelijke maatschappelijke impact heeft. ‘Om die positieve impact draait het bij ons, niet om de centen.’ Breedweer heeft inmiddels een eigen opleidingsinstituut waar vier docenten mbo- opleidingen geven. ‘Binnen de schoonmaakbranche bestond wel een opleiding, maar dat diploma was ook alleen in die branche van betekenis. Wij willen dat al onze werknemers op mbo-niveau worden geschoold, zodat hun papieren ook ergens anders wat waard zijn.’ Een groot deel van de werknemers van Breedweer bestaat inmiddels uit mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hadden en met de nodige begeleiding goed in hun werkomgeving functioneren. Het gaat bijvoorbeeld om statushouders, mensen met psychische problemen of mensen die om welke reden dan ook langdurig werkloos zijn. ‘Onze primaire doelstelling is dat iedereen die bij ons werkt zelfstandig het minimumloon moet kunnen verdienen. Met twintig uur per week schoonmaken red je dat niet en dus hebben we onze werkzaamheden uitgebreid tot brede facilitaire dienstverlening. Daar komt naast schoonmaken ook een stukje beveiliging bij kijken, catering en gastvrouw- of heerschap. Onze opdrachtgevers nemen die diensten graag af. Veel bedrijven gunnen ons een opdracht omdat zij zo ook een steentje kunnen bijdragen aan de samenleving.'

Afval als grondstof 

Er zijn al heel wat stappen gezet om de positieve impact van Breedweer te vergroten. Zo voert het bedrijf bij alle opdrachtgevers het papier en plastic af. ‘Dat afval kan weer dienen als grondstof voor iets anders. Zo gaan we bij al onze opdrachtgevers een granulaatmachine ophangen. Je stopt er plastic in en met een zwengel vermaal je het. Dat gruis gebruiken we bijvoorbeeld als grondstof voor 3D-printers waarmee we prullenbakjes maken of tolletjes maken. Die tolletjes kunnen onze opdrachtgevers laten bedrukken met hun logo en weer terugkopen.' Veel van die innovatieve toepassingen komen voort uit start-ups die gevestigd zijn in Blue City in Rotterdam. Dit is een broedplaats voor circulaire bedrijven. Breedweer wil de beginnende ondernemers helpen te professionaliseren. In Hoofddorp en Amersfoort openen met dat doel binnenkort twee grote ruimtes onder de noemer Blu-Me. ‘Hier brengen we betekenisvolle ondernemingen bij elkaar in een zakelijke omgeving.’

Europese Prijs

award.pngAl deze ontwikkelingen blijven niet onopgemerkt. Het afgelopen jaar werd Breedweer bekroond met de European Cleaning & Hygiene Award voor het sociale personeelsbeleid en de inzet voor een inclusieve werkomgeving. Toch vindt Jack het jammer dat zijn aanpak in het bedrijfsleven nog redelijk uniek is. ‘Ons doel is pas behaald als wat wij doen het nieuwe normaal is. Ik hoop echt dat zoveel mogelijk bedrijven ons zullen volgen. Grote accountantsbureaus kijken ook niet alleen meer naar de financiële opbrengst, maar ook naar het maatschappelijk rendement van een onderneming. Het zou geweldig zijn als banken die trend binnenkort volgen. Sinds jaar en dag bankieren wij bij Rabobank. We zijn erg tevreden over de samenwerking; de bank is een goede partner. Toch lijkt het me nog mooier als Rabobank samen met ons nog een stap verder zet om bij te dragen aan een maatschappelijke ommezwaai in het bedrijfsleven.’ Of hij het nog zal meemaken dat zijn manier van ondernemen het nieuwe normaal wordt? ‘Ik ben 36 en heb dus alle tijd.’ Terwijl de rest nog moet volgen is Jack al bezig met een nieuwe onderneming: een beveiligingsbedrijf waarin oud-gedetineerden naar werk worden begeleid.

TEKST: JOSEPHINE VOLLBEHR

FOTO'S: REINDER WEIDIJK FOTOGRAFIE